Ulrik Dahle og Dorthea Olsen

Ulrik Jakob Myre Knudsen Dahle (1867-1929) - Dorthea Marie Olsen (1866-1950)
Han Ulrik Jakob Myre Knutsen Dahle – Lill sin oldefar på fars side, bygde opp et vinddrevet kraftverk, en sykkelfabrikk og hadde den første bilen nord for Trondheim.
Teksten under er hentet fra Andøy Energi's jubileumsbok - "Det e glo i strengan" av Odd Solhaug:
I 1890-åra kom en mann med navn Ulrik Knutsen Dahle til Andøya. Han ble født på Vik i Helgeland i 1867, og i sin første ungdom drev han Lofot- og Finnmarksfiske som andre nordlandsungdommer, og arbeidet heime på farsgården.
Da han kom til Andøya, var han vel egentlig på tur til Finnmark, men kom visstnok innom her i forbindelse med ønske om å holde et religiøst møte. I 18994 ble han gift med ho Dorthea Olsen, datter av lensmann i Dverberg, Baltzer Olsen. Han fikk tomt hos sin svigerfar, og slo seg nå ned på Dverberg.
Denne Ulrik Dahle var en besynderlig mann på mange vis, og han skulle komme til å sette spor etter seg i kommunen. Det var hans religiøse virksomhet som førte han hit i sin tid, men den skal vi la ligge i denne sammenheng. Han hadde imidlertid andre ideer og kvaliteter som ikke er til å unngå å komme inn på når det er snakk om elektrifisering.
For å forstå det som seinere hendte, er det viktig å nevne at da veianlegget Risøyhamn-Andenes etter hvert nærmet seg fullførelse, så var Dahle en av dem som først tok virkelig konsekvensen av det. Han startet egen sykkelfabrikk i begynnelsen av hundreåret, og i 1913 kjøpte han antakelig Nord-Norges første bil. Det kom visstnok en til Bodø samme år, men det er sannsynlig at Dahles kom først. Med denne begynte han rutetrafikk her på øya.
Akkurat når Dahle begynte å sysle med ideen om et vindkraftverk på Andøya, kjenner jeg ikke sikkert til, men ut fra de deler av arkivmaterialet som er bevart så synes det som omde første seriøse undersøkelser kom i stand rundt årskiftet 1911-12. Vind manglet ikke på Andøya, og Dahle var vel kjent med at denne naturkraft ble utnyttet til å produsere elektrisk energi, ikke minst i Danmark. Ulrik Dahle hadde flere danske forbindelser, bl.a. Fr. Dahlgaard, Holbæk Motorfabrik i Holbæk. Herfra hadde han tidligere skaffet seg en petroleumsmotor til sykkelfabrikken. På nyåret 1912 gjorde han så en henvendelse til Dahlgaard om sine planer for å etablere et vindkraftverk bl.a. med det formål å levere lysstrøm til abonnenter på stedet.